LAMAN BLOG INI DIHASILKAN UNTUK MENAMBAHKAN ILMU PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN MENJAWAB SOALAN BAGI PARA MURID YANG AKAN MENDUDUKI PEPERIKSAAN UPSR. SILA KEMUKAKAN PERTANYAAN, JIKA TERDAPAT SEBARANG MASALAH ATAU KEMUSKILAN PADA RUANGAN KOMEN ATAU ULASAN YANG TERDAPAT PADA BAHAGIAN BAWAH LAMAN BLOG INI. SAYA JUGA MENGALU-ALUKAN SEBARANG CADANGAN UNTUK MENAMBAHBAIKAN ISI KANDUNGAN LAMAN INI. TERIMA KASIH.
Thursday 25 September 2014
MEMINDAHKAN MAKLUMAT (Membina Ayat )
A.Gambar di bawah menunjukkan aktiviti-aktiviti di sebuah taman rekreasi. Tulis lima ayat yang lengkap tentang aktiviti yang terdapat di taman rekreasi tersebut.
contoh jawapan
1. Sepasang suami isteri sedang menemani anak
kecilnya berjalan-jalan di taman rekreasi sambil
menghirup udara segar.
2. Seorang pengunjung duduk bersendirian di atas
sebuah bangku sambil membaca senaskhah surat
khabar.
3. Dua orang lelaki dewasa berjoging di taman
rekreasi agar badan mereka sentiasa sihat dan
cergas.
4. Dua orang budak sedang bermain basikal dengan
berhati-hati di lorong yang disediakan di taman
rekreasi tersebut.
5. Seorang lelaki dan seorang perempuan duduk
di atas bangku yang terletak di tepi tasik sambil
berbual-bual.
B. Bina lima ayat yang lengkap tentang gambar di
bawah ini.
Contoh jawapan
1. Seorang ibu sedang duduk di atas sebidang tikar
sambil menyediakan hidangan makan tengah hari
untuk keluarganya.
2. Seorang ayah duduk bersandar pada sebatang
pokok sambil membaca senaskhah surat khabar.
3. Beberapa orang kanak-kanak sedang leka membina
istana pasir di pantai dengan gambira.
4. Seorang lelaki dan seorang perempuan bersiar-siar
di pantai sambil menikmati pemandangan yang
indah.
5. Dua orang budak bermain bola baling di tepi pantai
sementara menunggu ibunya siap menyediakan
makanan.
C. Bina lima ayat yang lengkap tentang aktiviti-aktiviti yang terdapat di dalam gambar di bawah ini.
Contoh jawapan
1. Beberapa orang anggota pengakap membersihkan
sekeliling khemah dengan menyabit rumput rampai
yang tumbuh di situ.
2. Dua orang anggota pengakap sedang menjinjing
baldi yang berisi air untuk kegunaan semasa
perkhemahan itu berlangsung.
3. Dua orang anggota pengakap lain pula membawa
seberkas kayu api untuk dijadikan unggun api dan
memasak makanan.
4. Seorang guru penasihat menerangkan sesuatu
kepada seorang anggota pengakap dalam aktiviti
perkhemahan itu.
5. Empat orang anggota pengakap memasang
khemah sebagai tempat mereka berlindung pada
waktu malam.
D. Gambar di bawah menunjukkan suasana di sebuah
pusat sumber. Tulis lima ayat yang lengkap
tentang aktiviti-aktiviti yang terdapat di pusat
sumber tersebut.
Contoh jawapan
1. Beberapa orang murid sedang memilih buku
kegemaran mereka yang terdapat di dalam rak
buku.
2. Dua orang murid lelaki asyik berbincang tentang
sesuatu yang berkaitan dengan pelajaran di dalam
pusat sumber.
3. Seorang murid lelaki berdiri di hadapan kaunter
pinjaman buku untuk meminjam buku yang
digemarinya.
4. Seorang pustakawan sedang melayani seorang
murid lelaki yang hendak meminjam buku dengan
mesra.
5. Empat orang pelajar sedang membaca buku yang
digemarinya dengan senyap agar tidak
mengganggu ketenteraman di pusat sumber.
E. Bina lima ayat yang lengkap tentang gambar di
bawah ini.
Contoh jawapan
1. Tiga orang pemuda sedang mengutip sampah sarap
yang bertaburan di sekeliling balai raya lalu
memasukkannya ke dalam beg plastik.
2. Seorang lelaki memotong rumput dengan
menggunakan sebilah gunting besar manakala
rakannya memasukkan rumput yang telah dipotong
ke dalam pongkes.
3. Seorang pemuda menanam anak pokok sambil
diperhatikan oleh rakannya yang menjinjing sebuah
penyiram.
4. Beberapa orang lelaki membetulkan jambatan yang
rosak untuk memberi keselesaan kepada penduduk
yang menggunakan jambatan tersebut.
5. Seorang pemuda membersihkan longkang supaya
aliran air tidak tersekat.
F. Tulis lima ayat yang lengkap tentang cara-cara
untuk menjadi murid yang cemerlang.
Contoh jawapan
1. Kita hendaklah sentiasa menumpukan sepenuh
perhatian semasa guru sedang mengajar supaya
kita tidak ketinggalan dalam pelajaran.
2. Kita juga boleh mengisi masa lapang dengan
mengadakan perbincangan dengan rakan-rakan
kita tentang pelajaran.
3. Murid-murid juga boleh mengunjungi pusat sumber
untuk membuat rujukan atau membaca buku
pelajaran agar menjadi murid cemerlang.
4. Murid-murid hendaklah bergiat aktif dalam bidang
sukan agar otak menjadi cerdas supaya mudah
menerima palajaran.
5. Kita juga hendaklah membuat ulang kaji pelajaran
di rumah mengikut jadual agar lebih memahami
pelajaran yang diajarkan oleh guru.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
rain
ReplyDeletebagus
ReplyDeleteBolehlah
ReplyDeleteNo bolehlah........ok.......boleh pasti A
Deletewow sangat bagus saya like hehehe
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSuper I can do it
ReplyDeleteCara menjadi murid yang cemerlang
ReplyDeleteBagus
ReplyDeleteSuperbbb ini ayat yang gramatis dan ayat yang cemerlang..ini boleh pasti AAAA
ReplyDeleteVgshjbdghdb by usjshfgfyhdjd
ReplyDeleteHdjhtdhhfjbfgyfudvgf vdhjfbzjf vdhgfghf vdhjhfgydjd. Gduuttdh. .. Dhdjgd. .gduyfuuydghfiiydhjdj
Vgshjbdghdb by usjshfgfyhdjd
ReplyDeleteHdjhtdhhfjbfgyfudvgf vdhjfbzjf vdhgfghf vdhjhfgydjd. Gduuttdh. .. Dhdjgd. .gduyfuuydghfiiydhjdj
👍
ReplyDeleteSuasana kelas bimbingan bahasa melayu 5 ayat
ReplyDeletebagus kut
ReplyDeletewow!tajuk cara-cara untuk menjadi murid cemerlang ada dalam PBD tahun 5 [2020]
ReplyDeleteOk
ReplyDeletesaya suka bina ayat ini
ReplyDeleteBagus Bina Ayat Ini. Ni adalah bahan yang saya sedang cari...TAHNIAH DAN BAGUS..
ReplyDeleteTerima kasih🙏🏻❤️
ReplyDelete